Wegens veel belangstelling Autorijexamen.nl overbelast geraakt
Op maandag werd Autorijexamen.nl gelanceerd, al snel was de site niet meer te bezoeken. De server kon het aantal verzoeken niet meer aan wegens de vele aantal belangstellenden die massaal de site bezochten. De site is nu weer normaal te bezoeken.

Boetes en straffen in het verkeer omhoog
Het Openbaar Ministerie gaat mensen die zich misdragen in het verkeer harder aanpakken. Op 1 januari zijn veel boetes voor verkeersovertredingen met tientallen euro's omhoog gegaan. De boetes worden hoger naarmate een overtreding meer risico met zich meebrengt. Justitie zet daarbij vooral in op de aanpak van hardrijders.

Wie binnen de bebouwde kom twintig kilometer te hard rijdt, krijgt sinds 1 januari een boete van 93 euro, tegen zeventig euro nu.Tien kilometer te hard binnen de bebouwde kom is van dertig naar 39 euro gegaan. Door rood rijden kostte de overtreder 95 euro; nu is dat 130 euro. Hetzelfde gestegen tarief geldt voor rechts inhalen. Bumperkleven stijgt van 145 naar 150 euro en fout parkeren van 45 naar vijftig euro.

Eerlijker
Te hard rijden wordt sinds 1 januari per kilometer afgerekend, in plaats van het oude bloktarief. Daarbij gelden verschillende tabellen voor overtredingen binnen en buiten de bebouwde kom. Om het eerlijker te verdelen, gaat een paar kilometer te hard rijden minder kosten en meer dan tien kilometer te hard veel meer.

Sommige overtredingen worden dus iets goedkoper. Dat geldt ook voor het niet-handsfree bellen. Dat is van 140 naar 130 euro gegaan, net als zonder APK rijden en on nodig toeteren en knipperen.

Cel
Daarnaast heeft de Eerste Kamer onlangs ingestemd met het verhogen van de maximumstraffen voor een aantal misdrijven per 1 februari. Zo kan iemand die door roekeloos rijden lichamelijk letsel veroorzaakt bij een ander vanaf die datum drie jaar celstraf krijgen opgelegd, in plaats van één jaar. De straf kan oplopen tot zes jaar als het slachtoffer van het roekeloze rijgedrag na het ongeval overlijdt. Dat was drie jaar. De rechter kan de maximumstraffen van drie en zes jaar met de helft verhogen als de dader het ongeval heeft veroorzaakt omdat deze onder invloed reed, veel te hard reed, geen voorrang verleende, gevaarlijk inhaalde of aan het bumperkleven was.


Achterdocht over uitslag rijexamens

‘Verschillen per regio dubieus’

AMSTERDAM – De regionale verschillen in slaagkansen voor rijexamens zijn te groot. Federatie Autorijschool Management (FAM) en VekaBest, maker van verkeersleermiddelen, eisen opheldering van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Volgens de rijschoolhouders en VekaBest blijkt onder zoek van TrafficTest en Bovag dat de slagingspercentages per regio tot 30 procent verschillen en dat al jarenlang. Zij willen nu van het CBR weten hoe dat kan. „De verschillen zijn te groot om te denken dat het komt doordat het verkeersbeeld per regio anders is. De kwaliteit van rijlessen is bij ons overal hetzelfde", zegt voorzitter Rob Kant van de FAM, waarbij ruim dertig rijscholen zijn aangesloten.

Bij een aantal voormalige rijexaminatoren van het CBR en bij VekaBest bestaat het vermoeden dat het CBR het slagingspercentage in bepaalde regio's kunstmatig beïnvloedt. „De slagingspercentages worden kunstmatig laag gehouden. Hun inkomen is afhankelijk van de examens. Het CBR denkt vooral aan zijn begroting. De jongere die examen moet doen, is de melkkoe", zegt VekaBest-directeur Peter Kantelberg.

Volgens CBR laten FAM en VekaBest zich leiden door een oud verhaal dat door een paar ontslagen examinatoren van stal wordt gehaald. „Goede rijvaardigheid is en blijft de garantie voor het roze papiertje", zegt woordvoerder Hans Bontijn van CBR. „De verschillen hebben niet met de beoordeling van de examinator te maken. Bepalend is dat leerlingen in de grote stad minder te besteden hebben. Zij volgen te weinig lessen, willen te snel op examen en zakken daardoor eerder. De beoordeling van examinatoren is boven alle twijfel verheven. Onze mensen beoordelen aan de hand van wettelijke criteria", aldus Fontijn.


Strengere alcohollimiet beginnende bestuurders
Op 1 januari 2006 werden de regels voor alcoholgebruik in het verkeer een stuk strenger. Het promillage alcohol dat een beginnende, en dus onervaren, bestuurder in zijn bloed mag hebben gaat dan omlaag van 0,5 naar 0,2. De regel geldt voor iedereen in de eerste vijf jaar na afgiftedatum van auto- of motorrijbewijs. Dat is inclusief bestuurders die hun rijbewijs hebben gehaald op of na 30 maart 2002. Ook op brom- en snorfietsers tot 24 jaar is de nieuwe maatregel van toepassing.

Volgens berekeningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat worden door de maatregel jaarlijks zo’n 10 verkeersdoden en een veelvoud aan ernstig gewonden bespaard.

Kijk voor meer informatie op www.alcohollimiet.nl

Piek in snelheidsovertredingen vrouwen
Dit jaar is aan Britse vrouwen bijna een kwart meer snelheidsbekeuringen uitgedeeld dan vijf jaar geleden. Andrew Howard van de Engelse ANWB verklaart dit door de inzet van flitspalen. Die 'discrimineren niet positief', in tegenstelling tot agenten die vrouwen er vaker dan mannen met een waarschuwing af zouden laten komen.

Volgens recente studies rijden vrouwen ook agressiever dan vroeger. De onderzochte dames gaven toe vaker te vloeken, obscene gebaren te maken en medeweggebruikers af te snijden

Engelse mannen worden nog altijd vijf keer zo vaak als vrouwen veroordeeld voor te hard rijden en zijn verantwoordelijk voor 88% van alle zware verkeersovertredingen.

Bron: Sunday Times

Aanhoudingen in fraude rond theorie-examens
De politie in Apeldoorn heeft tien mensen aangehouden op verdenking van fraude tijdens het theorie-examen voor het rijbewijs. De fraudezaak kwam op 1 november aan het licht in het theorie-examencentrum in Apeldoorn. Alerte CBR-medewerkers schakelden daar de politie in vanwege het constateren van verdachte handelingen.

Uit het onderzoek van de politie bleek dat een van de verdachten tijdens het theorie-examen de goede antwoorden via een zendertje doorseinde naar trilapparaatjes van de andere verdachten. De man met het zendertje en een compagnon zitten nog steeds vast. De politie onderzoekt momenteel de omvang van de fraudezaak.
 

Nederlandse automobilist middelmatig
In vergelijking met andere Europese automobilisten is de rijvaardigheid van de Nederlander middelmatig. De theoretische en praktische kennis liggen onder het gemiddelde Europese niveau.

Dit blijkt uit een onderzoek door twaalf Europese automobilistenclubs. Bijna de helft van de vragen werd fout beantwoord. Nederland komt op een zesde plaats met een score van 53,1. De beste automobilisten komen uit Oostenrijk, dat 64,4 scoorde.

Nederlanders scoorden het slechtst bij vragen over voertuigbeheersing en verkeersregels. Ze waren de besten bij autotechniek en -uitrusting. Ook waren de Nederlanders het beste op de hoogte van de veiligheidsmaatregelen voor kinderen in de auto, de juiste hoogte voor hoofdsteunen en het gebruik van mistlampen.